ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







maandag 11 mei 2009

Aardig Onaardig

De grootste misvatting over de financiële wereld is dat je over een goed stel hersens moet beschikken om daarin succesvol te zijn. Lieve mensen, de ervaring leert, slim staat niet gelijk aan succesvol. Wat je voornamelijk moet kunnen als je het ver wil brengen in de wereld van ruzies en overnames is aardig onaardig zijn. Letterlijk en figuurlijk dus. Jan Nooitgedagt is er naar eigen zeggen de nieuwe CFO van AEGON mee geworden, zo vertelt hij dit weekend in NRC.

De truuk is om grove beledigingen, dreigementen en andere schofferende mededelingen waar een ander het schaamrood van op de kaken zou krijgen, met droge ogen en een tandpasta glimlach te brengen. Nooit vervallen in gefrons, gefrummel of boosheid – bah zo banaal. Ook niet, nee juist niet, als je gesprekspartner terecht ontzet reageert. Gewoon blijven lachen alsof je een zonovergoten Koninginnedag in hogere sferen beleeft of een extra lange Zonnatura reclame naspeelt in je eentje. Kan je dat zonder kunstmatige stemmingmakers, dan kom je er wel op de Zuidas. Zo niet, breid de kantoorapotheek in je bovenste bureaula dan uit met wat uppers en tranquilizers.

De truuk van het aardig onaardig zijn wordt niet alleen toepast tijdens onderhandelingen ( Engelsen gebruiken veelvuldig het nietszeggende “I appreciate your point” – beleefde glimlach), maar ook in de interne kantoorcommunicatie. C’est le ton qui fait la musique. Zo bereikte deze week een email die aan elkaar hing van malafide metaforen mijn inbox:

"Beste X. In aanvulling op mijn eerdere mail stuur ik je bijgaand de herziene versie. [Ik ben een lakse hond en heb de deadline niet gehaald.] Gezien het tijdstip van jouw eerdere mail was het niet mogelijk je deze aanvullingen eerder te sturen. [Ook was ik gemakshalve vergeten mijn verhaal langs de partner te sturen. Die heeft mijn concept nagekeken en er geen letter van heel gelaten. Dus nu stuur ik je wat het wel had moeten zijn. Een dag te laat.] Ik ga er vanuit dat je vraag hiermee beantwoord is.[Ik heb geen zin/tijd in follow up vragen] Laat het graag weten indien ik verder nog iets kan doen. [Succes ermee]"

Als jij op dat moment het complete verhaal inclusief prutswerk van je collega naar een cliënt hebt gestuurd, vind je dit niet zo aardig. Grote kans dat je nekaders zich verwijderen en je wenkbrauwen samentrekken. Niet doen. Dit veroorzaakt rimpels en het werkt niet.

Er is maar een gepaste reactie op dergelijk onaangepast gedrag: nog veel meer villeine vriendelijkheid. Dat heet passief agressief gedrag en wij vrouwen beheersen deze kunst doorgaans als geen ander. We passen het namelijk veelvuldig toe in de relationele sfeer. Je vriend noemt het dan zaniken, zeuren of zagen en verwijt je steken onder water. Dat mogen je collega's gelukkig niet zeggen –niet professioneel- dus doe er je voordeel mee. Denk aan roze honingbijtjes, strikjes, je poëzie album uit groep 3 en dien de afzender dan onverdroten blijmoedig van repliek:

" Hi M, wat attent dat je je druk maakt om mijn werktijden. Het is inderdaad een hoop werk om alles op tijd af te krijgen. Begrijp dat het je niet is gelukt het commentaar van R te verwerken in de versie van gister. Helaas is het advies net naar de cliënt gestuurd. Daarom kan je het beste je input naar de cliënt doorsturen met mij en R in de CC. Ik kopieer R hierbij ook even in zodat hij weet hoe we dit verder oppakken. Super veel dank voor je input. Mochten er vragen van de cliënt komen, dan stuur ik jouw contactgegevens door. Dankjewel!"

Of beter nog, bel even. Wel altijd even glimlachen voor je de telefoon oppakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen