Doorgaan naar hoofdcontent

Aardig Onaardig

De grootste misvatting over de financiële wereld is dat je over een goed stel hersens moet beschikken om daarin succesvol te zijn. Lieve mensen, de ervaring leert, slim staat niet gelijk aan succesvol. Wat je voornamelijk moet kunnen als je het ver wil brengen in de wereld van ruzies en overnames is aardig onaardig zijn. Letterlijk en figuurlijk dus. Jan Nooitgedagt is er naar eigen zeggen de nieuwe CFO van AEGON mee geworden, zo vertelt hij dit weekend in NRC.

De truuk is om grove beledigingen, dreigementen en andere schofferende mededelingen waar een ander het schaamrood van op de kaken zou krijgen, met droge ogen en een tandpasta glimlach te brengen. Nooit vervallen in gefrons, gefrummel of boosheid – bah zo banaal. Ook niet, nee juist niet, als je gesprekspartner terecht ontzet reageert. Gewoon blijven lachen alsof je een zonovergoten Koninginnedag in hogere sferen beleeft of een extra lange Zonnatura reclame naspeelt in je eentje. Kan je dat zonder kunstmatige stemmingmakers, dan kom je er wel op de Zuidas. Zo niet, breid de kantoorapotheek in je bovenste bureaula dan uit met wat uppers en tranquilizers.

De truuk van het aardig onaardig zijn wordt niet alleen toepast tijdens onderhandelingen ( Engelsen gebruiken veelvuldig het nietszeggende “I appreciate your point” – beleefde glimlach), maar ook in de interne kantoorcommunicatie. C’est le ton qui fait la musique. Zo bereikte deze week een email die aan elkaar hing van malafide metaforen mijn inbox:

"Beste X. In aanvulling op mijn eerdere mail stuur ik je bijgaand de herziene versie. [Ik ben een lakse hond en heb de deadline niet gehaald.] Gezien het tijdstip van jouw eerdere mail was het niet mogelijk je deze aanvullingen eerder te sturen. [Ook was ik gemakshalve vergeten mijn verhaal langs de partner te sturen. Die heeft mijn concept nagekeken en er geen letter van heel gelaten. Dus nu stuur ik je wat het wel had moeten zijn. Een dag te laat.] Ik ga er vanuit dat je vraag hiermee beantwoord is.[Ik heb geen zin/tijd in follow up vragen] Laat het graag weten indien ik verder nog iets kan doen. [Succes ermee]"

Als jij op dat moment het complete verhaal inclusief prutswerk van je collega naar een cliënt hebt gestuurd, vind je dit niet zo aardig. Grote kans dat je nekaders zich verwijderen en je wenkbrauwen samentrekken. Niet doen. Dit veroorzaakt rimpels en het werkt niet.

Er is maar een gepaste reactie op dergelijk onaangepast gedrag: nog veel meer villeine vriendelijkheid. Dat heet passief agressief gedrag en wij vrouwen beheersen deze kunst doorgaans als geen ander. We passen het namelijk veelvuldig toe in de relationele sfeer. Je vriend noemt het dan zaniken, zeuren of zagen en verwijt je steken onder water. Dat mogen je collega's gelukkig niet zeggen –niet professioneel- dus doe er je voordeel mee. Denk aan roze honingbijtjes, strikjes, je poëzie album uit groep 3 en dien de afzender dan onverdroten blijmoedig van repliek:

" Hi M, wat attent dat je je druk maakt om mijn werktijden. Het is inderdaad een hoop werk om alles op tijd af te krijgen. Begrijp dat het je niet is gelukt het commentaar van R te verwerken in de versie van gister. Helaas is het advies net naar de cliënt gestuurd. Daarom kan je het beste je input naar de cliënt doorsturen met mij en R in de CC. Ik kopieer R hierbij ook even in zodat hij weet hoe we dit verder oppakken. Super veel dank voor je input. Mochten er vragen van de cliënt komen, dan stuur ik jouw contactgegevens door. Dankjewel!"

Of beter nog, bel even. Wel altijd even glimlachen voor je de telefoon oppakt.

Reacties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Populaire berichten van deze blog

Floris & Fatima

Minder dan vijf procent van de advocaten bij de grote kantoren is allochtoon. Dat bleek uit de najaarsbijeenkomst van de commissie diversiteit van de Orde van Advocaten.
Als de Zuidas een persoon zou zijn, zou het een gezellige corpsbal van begin veertig zijn die in het weekend in een Lycra speelpak een Hollandsche buitensport beoefent (schaatsen of wielrennen). De Zuidas is immers nog steeds een roomblank bastion, met een strategisch gepositioneerde Rachid of geadopteerde Chinees voor het Benneton-gevoel. Klinkt hard en lullig. Maar laten we er niet om heen draaien. Ondanks dat de collegezaal steeds gekleurder is geworden, zie je de gekleurde Nederlanders nauwelijks terug bij het jurisprudentieontbijt op kantoor.
De Orde wil dat veranderen en riep een diversiteitsprogramma in het leven. Het woord diversiteit roept een hoop ge-schouderophaal onder collega’s op. “Die willen hier vaak helemaal niet bij een groot kantoor werken. Ze gaan liever als eenpitter aan de slag.”
Op bestuursnive…

Ik fake het....

‘En nu hebben we een investeerder gevonden die heilig in ons bedrijf gelooft!’ schreeuwt mijn oud klasgenoot, net iets te hard. De barman kijkt verstoord op. ‘We kunnen nu mensen aannemen en uitbreiden, Ik ga volgende week naar China om de productielijn op te zetten", gaat ze hysterisch verder. En terwijl ik mij vooral druk maak om mijn functioneringsgesprek de volgende dag, is zij al een uur aan het woord over haar eigen onderneming: Het eerste kwartier luister ik met interesse naar haar passionele betoog, maar na een uur begint mijn aandacht af te glijden naar de details in de armtattoo van de barman. Is dat een draak? ‘En jij? Hoe is het op jouw werk?’ vraagt ze plotseling. Verschrikt kijk ik op. ‘Nou’ antwoord ik. ‘Wel prima.’ Morgen mijn functioneringsgesprek, maar het gaat z’n gangetje.’ NGGGG gaat de quizzoemer: Fout antwoord’ ‘Wel prima’ is niet de kwalificatie die je aan je levenswerk kan hangen vindt het gros van mijn vrienden, maar ook mijn manager hangt de school …

Advocatuurlijke aanspreekvormen

Als beginnend stagiaire heb ik wel eens een uur gedaan over het opstellen van een emailtje. En dat was alleen nog maar de aanhef. Advocaten hebben namelijk een uitgebreid arsenaal aan begroetingen en het selectieproces van de Juiste Aanspreekvorm is er een om serieus te nemen. Al vroeg heb ik geleerd dat een verkeerd aangeheven bericht kwaad bloed kan zetten bij de ontvanger. En als beginnend stagiaire wil je geen kwaad bloed zetten. De Juiste Aanspreekvorm kiezen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het is afhankelijk van verschillende factoren, en altijd moeten alle omstandigheden van het geval worden meegewogen. De keuze is veruit het makkelijkste bij de bij jou onbekende advocaat van de wederpartij. Deze wordt vrijwel zonder uitzondering aangesproken met geachte confrère of geachte collega (of in voorkomend geval: confrater).De enige variabele factor is het geslacht: zorg dus wel dat je dat goed hebt! Klassieke beginnersfout, die voorkomen kan worden door even de profile pic v…