ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







maandag 3 augustus 2009

Daten in tijden van recessie


Momenteel kamp ik met een recessie in mijn liefdesleven. Tussen dates met een student en knipperlicht ex X door, werd ik onlangs geconfronteerd met de vraag of het meer de moeite loont te investeren in durfkapitaal of de doorstart van een oude relatie. Ofwel, hoe overleef je tijden van droogte in je liefdesleven?

Zolang de begroting voor jouw liefdesleven nog niet rond is, ben je overgeleverd aan de grillen van de markt. Als single ZoZa girl wordt je harder door koerschommelingen getroffen dan iemand met een lange termijn planning (je in Oud Zuid gesettelde collega). Jouw marktwaarde wordt vrijwel uitsluitend door vraag en aanbod bepaald. In landen die wij vaak als achterlijk bestempelen vangen ze dat heel verstandig op met wat geleide huwelijkspolitiek. Helaas is er geen Keynesiaans modelletje van toepassing op de Amsterdamse vrijgezellenmarkt. Zonder bescherming van bovenaf ben je als single ZA´er genadeloos overgeleverd aan de pieken en dalen van de Amsterdamse paniekmarkt.
De huidige marktcondities van de Amsterdamse dating jungle zijn bovendien klimatologisch uitdagend tet noemen. Ten eerste is de markt verzadigd: het aanbod overtreft steevast de vraag (denk aan het aantal zoekende blikken dat op een willekeurige avond in Gespot, George, Lola´s of andere arena´s van het verleidingsspel rond dwaalt). Die moordende concurrentie werkt prijsdrukkend. Je marktwaarde opkloppen met wat gebakken lucht, wordt daarom lastig. Ten tweede zijn zijn de marktcondities voor ZoZa girls extra uitdagend, omdat we opereren binnen een kleiner marktsegment. Een ZoZa girl wil een slimme, succesvolle, meedenkende, lieve, intelligente, charmante, sportieve en uitdagende vriend (haar mannelijk equivalent); de mannelijke ZA´er wil een lekker wijf dat niet teveel zeurt.

Is dat recept voor recessie? Misschien wel. Een recessie –“periode van laagconjunctuur”- in je liefdesleven, kan worden veroorzaakt door interne (je laat jezelf verslonsen) en externe factoren (de jaarlijkse marktverversing in september). Het is altijd fijn om een ander of De Wereld de schuld te geven, maar tijdens een Emile Ratelband-achtige kantoorcursus in Londen heb ik ooit geleerd dat het een beginnersfout is om te gaan vingerwijzen (“Het gaat er niet om wie het heeft gedaan, maar dat het wordt gedaan!”). Nuttiger dan uren doorzeveren over de grote Mieke Telkoop vraag ("Waarheen, waarvoor?") achter een periode van recessie in je liefdesleven, zijn praktische overlevingstips ( “Denk niet in problemen, denk in oplossingen!” –aldus Londen).
Hoe ga je creatief om met de harde marktcondities van de Amsterdamse datingmarkt:


1. Verhoog je marktwaarde. Pak n manicure, ga op dieet, ontwikkel een interessante hobby (dj-en), zodat je leuker afsteekt bij het gremia aan stereotype kakker concurrentes. Soms helpt dit niet (je bent over de datum). Zie in dat geval opties 2-4 hier beneden;

2. Boor andere markten aan. Denk canal parade, ga in een andere stad wonen, zoek het lagerop (knipoog een keer terug naar die ene bouwvakker). Ideaal als je jezelf opnieuw wilt uitvinden na de breuk met je vorige relatie;

3. Doe jezelf in de uitverkoop. Wacht niet op de"Real Deal” maar “Seal the Deal” en accepteer het aanbod van je ex of sluipenderwijs en onterecht tot vriend gepromoveerde scharrel. Met name nuttig als optie 1 in de herfst van je leven niet meer werkt; of
4. Ga creatief om met de huidige marktvoorwaarden. Ben je ongerechtvaardigd optimistisch en de Amsterdamse Paniekmarkt in Gespot, George en Lola´s nog niet zat, denk dan aan een slim alternatief. Investeer in durfkapitaal of overweeg de herfinanciering van een oude relatie.

Omdat ik mezelf nog graag onder categorie 4 schaar, heb ik onlangs beide mogelijkheden overwogen. Durfkapitaal, ofwel de student, leidde tot een date waarbij hij (a) niks betaalde en (b) me in mijn eentje een uur liet wachten op het perron (waar was de auto)?! Op dit soort smerige studentenstreken zit natuurlijk niemand te wachten. For the time being wellicht terug naar ex X. Of wellicht optie 2 ? Ik ga proberen vast een plekje te regelen op de boot met al die hardbodies in de canal parade van volgend jaar.
xoxo

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen