Doorgaan naar hoofdcontent

De succesvolle stagiair

Vorige week schreven we al dat de ongeschreven regels op de ZuidAs negen van de tien keer niet met de inhoud van je werk te maken, maar met de vorm. De mantra Fake it till you make it helpt je daarom een heel aantal jaartjes op de ZuidAs vooruit.

Hoe word ik een succesvol stagiair? Toen ik aan het begin van mijn carrière op de ZuidAs stond, had ik een hartig gesprek met mijn vader. Hij vertelde mij dat hij zijn co-assistenten op ongeveer acht verschillende competenties beoordeelde, waarvan vakkennis er slechts een was. Ik vond die opmerking enigszins ontluisterend van de man die de afgelopen 24 jaar had beweerd dat alles onder de zeven onvoldoende was. Zoals met veel andere dingen in mijn leven, had de beste man in retrospectief helaas gelijk.

Veel stagiairs beginnen op de ZuidAs met de misvatting dat ze zijn geselecteerd vanwege hun enorme Intellectuele Meerwaarde. Het gevolg van creatieve HR leugens in misleidende campagnes over ´stagiairs die werken aan uitdagende zaken in een internationale omgeving´of ´opereren aan de top van de markt in teamverband´. Dat zijn metaforen voor met name servicegerichtheid. Je dacht toch niet echt dat jij bent binnen gehaald om zelf de nieuwe fiscale constructie van het SPV uit te denken dat de topholding van een internationaal concern overneemt?
Nee gekkie, jij moet referenties checken, dossiers opvragen bij collega´s in Londen, en dan het standaard formulier contract aanvullen met de aantekeningen in klad die je partner je in de vorm van een ´mark up´ toestuurt.

Welke eigenschappen zijn dan wel belangrijk? Het deed me denken aan twee mannelijke succesnummers uit mijn kennissenkring.

Succesnummer 1 werkt als investmentbanker bij een Nederlandse bank. Het is een lieve schat die goed kan Excellen maar, evenmin als ik, het buskruit heeft uitgevonden. Dat hoeft ook niet, want nr 1 is dol op socializen, mensen recruiten, werkt iedere nacht tot 2 uur en brengt de rest van zijn afdeling tips and tricks bij over de nieuwste versie van MS Power Point. In tijden waarin driekwart van zijn afdeling wordt ontslagen vanwege de kredietcrisis, maakt nr 1 waarschijnlijk binnen het jaar wel promotie.

Succesnummer 2 heeft een eigen consultancy onderneming. Hij klaagt elke dag buiten kantooruren steen en been en ik heb zelden een meer miserabele blik in iemands ogen gezien, met uitzondering van de speurhond in Lady en de Vagebond. Hij geeft advies op het gebied van IT, terwijl hij zelf zijn tomtom niet kan besturen. Dat blijkt zijn succes niet in de weg te staan. De man kan meedogenloos delegeren en vertelde me laatst dat hij zijn medewerkers meegeeft: “Don´t be sorry if you didn´t do your best, I will already be sorry for you”. Aardig onaardig.

Kortom, op weg naar succes weegt de vorm een factor 7 keer zwaarder dan de inhoud als je het mij vraagt. De belangrijkste competenties die verband houden met de vorm zullen we je de komende weken uit de doeken doen. Sommige daarvan zoals aardig onaardig zijn, timemanagement en de juiste werkhouding, kwamen al aan bod. De volgende keer: dress the part.

Reacties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Populaire berichten van deze blog

Floris & Fatima

Minder dan vijf procent van de advocaten bij de grote kantoren is allochtoon. Dat bleek uit de najaarsbijeenkomst van de commissie diversiteit van de Orde van Advocaten.
Als de Zuidas een persoon zou zijn, zou het een gezellige corpsbal van begin veertig zijn die in het weekend in een Lycra speelpak een Hollandsche buitensport beoefent (schaatsen of wielrennen). De Zuidas is immers nog steeds een roomblank bastion, met een strategisch gepositioneerde Rachid of geadopteerde Chinees voor het Benneton-gevoel. Klinkt hard en lullig. Maar laten we er niet om heen draaien. Ondanks dat de collegezaal steeds gekleurder is geworden, zie je de gekleurde Nederlanders nauwelijks terug bij het jurisprudentieontbijt op kantoor.
De Orde wil dat veranderen en riep een diversiteitsprogramma in het leven. Het woord diversiteit roept een hoop ge-schouderophaal onder collega’s op. “Die willen hier vaak helemaal niet bij een groot kantoor werken. Ze gaan liever als eenpitter aan de slag.”
Op bestuursnive…

Ik fake het....

‘En nu hebben we een investeerder gevonden die heilig in ons bedrijf gelooft!’ schreeuwt mijn oud klasgenoot, net iets te hard. De barman kijkt verstoord op. ‘We kunnen nu mensen aannemen en uitbreiden, Ik ga volgende week naar China om de productielijn op te zetten", gaat ze hysterisch verder. En terwijl ik mij vooral druk maak om mijn functioneringsgesprek de volgende dag, is zij al een uur aan het woord over haar eigen onderneming: Het eerste kwartier luister ik met interesse naar haar passionele betoog, maar na een uur begint mijn aandacht af te glijden naar de details in de armtattoo van de barman. Is dat een draak? ‘En jij? Hoe is het op jouw werk?’ vraagt ze plotseling. Verschrikt kijk ik op. ‘Nou’ antwoord ik. ‘Wel prima.’ Morgen mijn functioneringsgesprek, maar het gaat z’n gangetje.’ NGGGG gaat de quizzoemer: Fout antwoord’ ‘Wel prima’ is niet de kwalificatie die je aan je levenswerk kan hangen vindt het gros van mijn vrienden, maar ook mijn manager hangt de school …

Advocatuurlijke aanspreekvormen

Als beginnend stagiaire heb ik wel eens een uur gedaan over het opstellen van een emailtje. En dat was alleen nog maar de aanhef. Advocaten hebben namelijk een uitgebreid arsenaal aan begroetingen en het selectieproces van de Juiste Aanspreekvorm is er een om serieus te nemen. Al vroeg heb ik geleerd dat een verkeerd aangeheven bericht kwaad bloed kan zetten bij de ontvanger. En als beginnend stagiaire wil je geen kwaad bloed zetten. De Juiste Aanspreekvorm kiezen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het is afhankelijk van verschillende factoren, en altijd moeten alle omstandigheden van het geval worden meegewogen. De keuze is veruit het makkelijkste bij de bij jou onbekende advocaat van de wederpartij. Deze wordt vrijwel zonder uitzondering aangesproken met geachte confrère of geachte collega (of in voorkomend geval: confrater).De enige variabele factor is het geslacht: zorg dus wel dat je dat goed hebt! Klassieke beginnersfout, die voorkomen kan worden door even de profile pic v…