ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







maandag 8 maart 2010

French Women Don't Get Fat



Hoera! Vandaag is het de internationale dag van de vrouw. Met sjek uit je pak en snor naar kantoor. Alhoewel, de ene feministe is de andere niet.

Haar op je tanden is een beetje linksig jaren 70. Sinds de Dolle Mina’s zijn we scharrels, de pilstrip en een huishoudster verder. Hoe dien je de zusterlijke zaak nog anno 2010? De archetypische feministe vinden wij wat achterhaald. Inmiddels is er een heel gremia aan boegbeelden waar je je aan kan spiegelen. Neem de Amazone Feministe, a.k.a. Hale Berry, Venus of Serena. Letterlijk een vrouw met ballen.

Of de ecofeministe, die vindt dat het groen het even zwaar te verduren heeft als de vrouw. Gwyneth, Agnes Kant of die hysterische moeder uit About a Boy. Goed, daar wordt niemand vrolijk of vrouwelijk van.

Waar trek je je als ZoZa aan op anno 2010? Neelie Kroes? Femke H? Toen viel ons oog op een interview met de voormalig CEO van Veuve Clicquot, Mireille Guilano. Met uitspraken als: “French women know one can go far with a great haircut, a bottle of Champagne and a divine perfume” bracht ze het marktaandeel van Veuve Clicquot van 1 naar 25% in de VS.

Zie hier de power feministe. Die het carrièrepad plaveit voor gelijkheid tussen de seksen. Equal pay for equal work. Ze doet gewoon wat mannen doen, de macht nemen zonder daarvoor dankbaar te zijn.

Hoe doet ze dat? “Wat vrouwen nodig hebben om in het bedrijsleven hogerop te komen is een “goed kapsel’ en een vriendelijke lach”, aldus Mireille. Kortom, een vrouw naar ons hart, die bij het rebelleren tegen het glazen plafond de spiegel niet vergeet.

Eerder schreef Mireille al: French Women Don't Get Fat: The Secret of Eating for Pleasure. Het rolmodel geeft daarin ingenieuze oplossingen voor "portion distortion” zoals de 50% regel (“One trick I use to control my intake is to ask myself if I can live with half the amount being offered; indeed, will I be just as happy eating half as much?”). Het boek heeft het plot van een pannenkoek en was vanzelfsprekend een bestseller in de US. De website bevat zelfs een manifest en een handige visual guide. Zo leerden wij dat de ideale boterham het formaat heeft van een casettebandje. Ongelofelijk!

Daar kunnen de ZoZa’s nog wat van leren.

Afgelopen oktober heeft Mireille een nieuw boek uitgegeven: Work & the Art of Savoir Faire: Business Sense & Sensibility for women in business.

Het geheim van succes in business is volgens Mireille très simple: zorg voor een goede work life balance. De business bijbel geeft daarom antwoord op prangende vragen als “Waarom komen zoveel vrouwen aan na hun huwelijk?” en “Wat doe je met kinderen die niet graag groenten eten?” Buit verder als vrouw je sterke eigenschappen uit (organisatie, empathie) en vermijd roddelen, angst en huilen op het werk! Comme ci, comme ca.

ZoZa’ s, onthoud, en vooral voor het werk vandaag “De tout un peu et de peu pas beaucoup” ;)

xoxo

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen