ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







vrijdag 6 augustus 2010

Litigangel: de (B)CC

In de zakelijke wereld wordt behoorlijk wat afge-ccd. In de eindeloze stroom uitgaande en inkomende e-mail staat bijna altijd wel iemand in de CC gekopieerd. De CC: de Courtesy Copy, bedoeld om de wereld te laten weten wat je aan het doen bent.

Op de juiste manier ingezet, kan de CC een effectieve timemanagement tool zijn. Op strategische momenten je partner in de CC van een e-mail plaatsen kan je verloren middagen op Facebook en Funda verdoezelen. Terwijl de studentstagiaire jouw advies voorbereidt, kun jij nog even met online shopping je garderobe managen. Wanneer je aan het eind van de dag je advies uitstuurt plaats je de toezichthoudend partner in de CC en voilà, je middagactiviteiten zijn weer accountable gemaakt.

Helaas werkt het zo ook andersom. De partner voor wie ik werk vindt het blijkbaar efficiënt om cliënt, stagiaires en secretaresses in één en hetzelfde bericht te instrueren. Als een bijenkoningin heeft hij alle werkerbijtjes netjes opgelijnd om zijn korf te vullen, met slechts één druk op de knop: Mijn secretaresse zal voor morgen een call inplannen en de dial-in details toesturen. De stagiaire zal een concept maken en vóór de call van morgen rondsturen.

Le Diva vindt het onnodig om personeel persoonlijk aan te spreken. Perfect timemanagement, vreselijk people management.

Maar het kan erger. Met een CC weten alle partijen tenminste nog wie wel en niet meeleest. Anders is dat met de BCC.

De BCC praktijken hebben op onze sectie inmiddels een niveau bereikt waar gossip girl lering uit kan trekken. Te pas en te onpas wordt advocaten, secretaresses, en soms de hele sectie (!) ge-bccd in berichten. Van kleine - doch daarom niet minder disrespectvolle – BCC’s van stagiaires in e-mails aan cliënten omdat het “beter is als de partner die persoon even persoonlijk benadert” [lees: niet wil dat cliënt weet wie het echte werk heeft gedaan.] Maar ook grovere BCC’s passeren de revue: in digitale afbranders of elektronisch gegeven “feedback” worden rustig alle partners van de afdeling ge-bccd.

Verbaasd? Denk maar niet dat dit op jouw sectie niet gebeurt. Nee echt, ook op jouw gezellige alles-is-koek-en-ei-sectie wordt ge-bccd. Trust me. Het jammere is natuurlijk dat je als ontvanger niet kan zien wie er ge-bccd is. Niet direct in ieder geval. In het bericht van de zender is namelijk wél altijd te zien wie er ongezien meeleest. En met e-mail filing systemen en digitaal doorzoekbare document management systemen, aanwezig op bijna ieder groot kantoor, is het geheim van de BCC snel ontrafeld.

Je bent dus gewaarschuwd: Be Continuously Cautious!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen