ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







maandag 18 oktober 2010

We’ve created a monster!

Iemand zou de baas moeten corrigeren, maar niemand doet het. Op de Zuidas, maar ook daarbuiten, zit een stel kleuters met te veel geld en macht aan de top.

Baas een alcoholist? Jazeker, we ruiken het wel maar zeggen er niets van. Terroriseert een partner het hele kantoor met zijn onbehandelde anger issues? Kan ie op de kerstborrel niet met zijn handen van jonge medewerksters afblijven?
Doen we niet moeilijk over. Boys will be boys.

Zolang clienten de rekeningen blijven betalen, worden partners die zich misdragen niet op hun gedrag worden aangesproken. Niet door de mannelijke partners, want je pist niet in je eigen nest. Niet door de vrouwelijke partners, want die zijn in de kleine minderheid. Niet door de jongere medewerkers, want die moeten nog medewerker worden. Ook niet door de senior medewerkers, want die moeten vechten voor een plekje in de maatschap.

Met de piramide structuur van het advocatenkantoor zijn de checks and balances binnen de maatschap ver te zoeken. En zonder een corrigerende tik worden sommige ego's ongecontroleerde monsters. Een modern advocatenkantoor moet kritisch naar zijn partners kunnen kijken, en ze aanspreken op fout gedrag. Een advocatenkantoor moet voor alle medewerkers een fijne plek zijn om te werken. Partners die zich, in meer of mindere mate, misdragen dragen bij aan wantrouwen binnen kantoor. De tone at the top is daarbij veel belangrijker dan de inwisselbare mission statements die door dure pr bureaus in elkaar worden geklust. Daar zullen moderne clienten het alleen maar mee eens kunnen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen