ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







woensdag 22 december 2010

YouTube voor tekstjes


Wat doen jonge mensen met te veel inspiratie en ambitie voor een kantoorbaan? Juist, die beginnen een eigen onderneming. Vereisten: één goed idee en twee grote ballen (of, in dit geval, zes).

Felix Häusler (21), aka Mark Zuckerberg twee, had een goed idee. Samen met klasgenoot Leo Fassbender (22) heeft hij Newsgrape opgezet. “Een ontmoetingsplaats voor lezers en schrijvers”. Oftewel, You Tube voor tekstjes. Het concept is geboren uit de behoefte aan goede content voor de blog die de twee Oostenrijkse studenten samen runden. Content is king, want een vereiste voor veel hits. En het aantal hits is de virtuele valuta waarin de marktwaarde van je blog wordt uitgedrukt.



Hoe gaat Newsgrape in zijn werk? A la Facebook, YouTube, you name it, kan je je gratis aanmelden voor een persoonlijke pagina. Dat geldt voor zowel schrijvers als lezers. Vervolgens kan je je als lezer (een privé persoon, maar ook de gevestigde media) abonneren op schrijvers (lees: Facebook friends). Als schrijver kan je zo teksten uploaden en verspreiden onder een veel groter publiek.

Is dat nou nodig? Biedt Google niet al voldoende mogelijkheid om een tekstje te zoeken? Kunnen free lancers zich niet profileren op een site als villamedia.nl? Ja, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit, aldus Newsgrape. En aan een subjectief begrip als kwaliteit kan gewoon invulling worden gegeven door een algoritme. Dat, lieve mensen, is nou artificial intelligence. Het algoritme is vanzelfsprekend ontwikkeld door een Rus genaamd Boris. Meer James Bond dan dit wordt een jongensdroom niet.

En eerlijk is eerlijk, Google geeft vervelend veel hits; zelfs met geavanceerd zoeken kan je moeilijk selecteren op een subjectief begrip als kwaliteit. En in de bestaande sociale netwerken (Twitter, Facebook) staan de linkjes naar relevante teksten tussen eindeloze stromen tandenpoetsverslagen en lunchexposés.

Wij zien er dus wat wel in. Niet alleen in eye candy Leo, maar ook in het concept. Wikipedia, You Tube, Facebook aan de kant, hier komen de nieuwe helden aan het digitale front. Wij zien voorts ook ruimte voor Corporatedocs.com: processtukken, powerpoints en memoranda on demand.

P.s. de funding voor het project gebeurt ook nog eens via een crowd funded site die start ups stimuleert. Hoe 2011! Wij zijn voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen