ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







donderdag 31 maart 2011

Tony's Chocolonely topvrouw Eveline Raymans


Diversiteit is nog steeds een hot thema op de Zuidas. Deeltijd blijft de duidelijkste groeiremmer en de bedrijfstop vooral grijs, mannelijk en middelbaar. Moeten we daar wat aan doen? We vroegen het Eveline Raymans (53), moeder van twee, die een tv productiekantoor in vijf jaar wist om te vormen tot een chocoladebedrijf met een jaaromzet van anderhalf miljoen euro. ,,Een jaar geleden hebben we de eerste man aangenomen. Tot die tijd was Tony's Chocolonely een all female bedrijf,’’ vertelt de managing director van de slaafvrije chocoladeproducent.

Dat de chocola ook bijna testosteronvrij wordt geproduceerd, is geen bewuste keuze. De Amsterdamse, wilde krullen, rode lippen, dito vestje: ,,Het glazen plafond, ik weet nooit zo goed wat ik daar nou van moet vinden. Ik zit in allerlei zakelijke vrouwenclubjes en dan wordt mijn mening ook altijd gevraagd. Ik zie het probleem niet echt. Ik kom ontzettend veel vrouwen tegen die werken. In Nederland werkt 70% van de vrouwen meer dan 24 uur per week.Maar de verdeling in beroepen is gewoon best wel conventioneel. In de creatieve sector kom je ongelofelijk veel vrouwen tegen, in de financiële sector is het goed zoeken. Een tijdje terug hebben we een vacature uitgezet voor een financieel directeur. Zestien kandidaten reageerden, waarvan een vrouw. Is het de wil van de vrouw om te werken of het glazen plafond? Het zal wel een combinatie zijn. Ik ben er niet zo mee bezig.''


Zes vrouw en een man werken er inmiddels bij het Amsterdamse bedrijf dat zich onderscheidt met rode wikkels voor melkchocolade en blauw rond puur. ,,We begonnen met een melkchocoladereep omdat die het meest wordt gegeten. We hebben een rode wikkel gekozen omdat we een pure boodschap hebben.'' De reep werd ooit geplugd in het televisieprogramma 'de Keuringsdienst van Waarde' om aandacht te creëren voor de keten van kinderarbeid die vaak achter chocola schuil gaat. Na de uitzending oversteeg de vraag drie keer het aantal pilotrepen dat was gemaakt. Eveline, een bekende van de producenten uit Hillywood, werd toen bij de chocoladepioniers betrokken omdat ze ,,verstand had van suiker en tv.'' In een vorig leven was de Amsterdamse onder meer taartenbakster, professioneel brocanteriebezoekster en televisieproducent. ,,De eerste twee maanden waren we gewoon een cluppie journalisten bij elkaar. Iedereen moest helpen dozen inpakken tussen het productiewerk door.’’

Na een voortvarende start als fair trade gimmick voor hip Amsterdam, is de vrolijke wikkel inmiddels ook te vinden in de schappen van de Ap. Op de Nederlandse chocolademarkt vertegenwoordigt het aandeel van de Amsterdamse start up een vijfde van het aandeel van Verkade. Opmerkelijk, want de slaafvrije reep moet concurreren met goedkopere en bekende merken op de markt. Eveline is nog steeds de leading lady van het bedrijf, zonder te worden gehinderd door enige bedrijfskundige achtergrond. ,,Dat leer je gaandeweg. Een bedrijf opzetten gaat gewoon met gezond verstand. Ik ben meer van het type we-gaan-het-gewoon-doen-en-dan-kijken-we-wel-waar-het-schip-strandt.''

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen