ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







woensdag 25 januari 2012

Het nieuwe leiden is luisteren

Tot een uur nadat de Costa Concordia op de klippen liep, stonden sommige passagiers nog foto’s te maken aan boord. Die werden gisteren gepubliceerd in de Sunday Telegraph. ‘Joe en ik in reddingvest op het dek. Kijk, hier gaan de reddingsboten omlaag’. Oorzaak: kapitein Francesco Schrettino, vleesgeworden Love Boat-fantasie van iedere menopauzerende mevrouw, gaf pas anderhalf uur na de aanvaring het Mayday-signaal.
Stiekem wist Francesco ‘Stubing’ Schettino misschien wel eerder dat er iets mis was toen het schip stokte. Het is nu eenmaal niet zo handig om met een veertien verdiepingen tellend dampend feestpaleis zo dicht mogelijk langs een rotsachtige kust te varen. Niet te dichtbij, had hofmeester Antonello Tievolli , voor wiens ouders aan wal deze zeemansgroet was bedoeld, nog gewaarschuwd. Maar Schrettino kreeg blijkbaar niet genoeg weerwoord van de bemanning op de brug, want hij trok zijn eigen koers. Om vervolgens snel de reddingsboot in ‘te struikelen’, vier uur voordat de rest van de opvarenden was geëvacueerd
Daarvoor werd hij op het matje geroepen door kustwacht Gregorio De Falco, die in Italië inmiddels is uitgegroeid tot held. De Falco sprak de kapitein aan op zijn leiderschap. Dat gebeurt niet zo vaak in het land waar tot voor kort een autoritaire bejaarde playboy met spraytanverslaving aan het roer stond. Dat gebeurt ook niet zo vaak op de Zuidas.
De gemiddelde managementstijl van een Zuidas-kantoor is top down. Hiërarchisch, zonder ruimte voor weerwoord. Beoordelingsgesprekken, al zijn ze volgens het 360 graden model, zijn vaak unilateraal. Partners hebben weinig tijd om te horen wat de kritiek op hun rol in het geheel is, maar vooral ook geen zin. Als je reflectie wil kan er vaak wel geld worden vrijgemaakt voor een coach. Dan kan je daar eens even flink bij uithuilen, of je doet een cursus stress management met collega’s op de hei. Budget is er wel, begrip vaak een stuk minder.
Dat is niet meer van deze tijd. Daarom begint een van de grote advocatenkantoren binnenkort met een nieuw managementsysteem, waarin communicatie op gelijkwaardig niveau centraal staat. De partners moeten op cursus.
Is dat nou nodig? Ja. De moderne Zuidasser is niet meer de kantoorslaaf die tien jaar blijft doorfietsen met een partnerplek als Peijnenburg-plakje in het vooruitzicht. De moderne werknemer zit gemiddeld drie tot vijf jaar bij een werkgever. Erkenning en waardering zijn veel belangrijker dan langetermijnperspectief. Bovendien beperkt teveel hiërarchie de creativiteit. Juist jonge mensen kunnen daarmee een kantoor vooruitstrevend maken.
En, hoe groter de verantwoordelijkheid, hoe kleiner het aantal kapiteins dat de juiste beslissingen kan nemen. Die tegelijkertijd juist op dat niveau verstrekkende gevolgen hebben. Zo van, ‘he laten we even langs de kust varen, lachen, dan kunnen we zwaaien naar je ouders. ‘ Door open te staan voor kritiek voorkom je als leider dat er pas aan de bel wordt getrokken als het echt goed mis loopt. Het nieuwe leiden is luisteren. En niet alleen naar jezelf.
.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit stukje is nou weer minder lief dan die over de schoonmakers. Van hieronder....Meaning: welke arrogantie rechtvaardigt om NIET te luisteren naar je omgeving, laat staan je eigen employees, de echte 'brand builders' van je afdeling en company? Hoe meer onnozel wil je het hebben?
Duidelijk dat de omzet hier NIET gemaakt wordt met lucratieve legal en fiscal structures in het Midden Oosten...Ga vooral op cursus zou ik zeggen! Wellicht hebben we over twee jaar een bottom-up benadering..Succes!

Thomas More zei

Leiden door middel van luisteren.

Het klinkt zo mooi en hoopvol. Echter in een klimaat waarbinnen partners niet eens naar andere partners luisteren en de ene sectie niet meer van de andere sectie wil weten dan het antwoord op de vraag of de omzetnorm gehaald wordt, lijkt me communicatie op gelijkwaardig niveau vooral een nieuwe vorm van luisterend lijden te brengen.

Het probleem is dat veel partners in de ogen van anderen dan misschien een Francesco Schrettino zijn, zelf menen zij 's morgens in hun spiegel steevast een Gregorio De Falco te zien.

Een welgemeend "vada a bordo, cazzo" zal dus ook in de toekomst eerder top-down dan bottom-up blijven klinken...

Een reactie plaatsen