ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







woensdag 1 februari 2012

Creatief borrelen

Van de Zuidas naar reclameland. Bij marketing denk je al snel aan de moeder der pr-mevrouwen, SATC’ s Samantha Jones. Die deed niet anders dan van borrel naar borrel door Manhattan rennen, met champers in haar hand en een dildo in haar clutch. Of je nou echt zaken bouwt op lebberpartijen en borrelpraat, is nog maar de vraag. En, verschilt per werkgever. De PR-mevrouw staat vaker op een borrel dan de reclamemeneer, en de nieuwe media hipsters doen het netwerken natuurlijk vooral online.

De PR borrel, een verplicht nummer?
Het grote verschil met de Zuidas burrel is dat de PR mevrouw vaak professioneel moet borrelen. Dat wil zeggen, met externe partijen. De lancering van een nieuw boek, kledingmerk of restaurant, het gebeurt vrijwel altijd onder borreltijd. De PR dame staat als een propper op leeftijd te flyeren met een stapel business cards, naast een plateautje pagne. Het slechte nieuws, naast diepe groeven en een vale teint, is dat je daar moeilijk nee tegen kan zeggen: het is part of the job. Het goede nieuws is dat je daar niet veel bij hoeft te drinken, je bent immers aan het werk.

,,Geen alcohol drinken mag, maar vestig er niet continu aandacht op,” zegt Morris, onze enige eigen hoofdstedelijke socialite. Hij doet de PR voor Amsterdamse clubs als de Jimmy Woo, Bo Cinq, Lion Noir en de Chicago Social Club. ,,Als je tegen jan en alleman zegt dat je niet drinkt wordt je al snel beschouwd als een ongelofelijke saaie muts. Neem gewoon een drankje aan van de host en na één slokje zet je dat op de bar. Dan ga je over op het water.”

En bij de nieuwe media mensen?
De hipsters van Hyves halen iedere vrijdag de Macbook uit het dockingstation om hun customized sneakers vies te maken in de kroeg. Dat doen ze bij uitzondering, in pak. Sinds een paar maanden organiseert Hyves de Fromal Friday borrel. Eigen vrienden zijn daarbij ook welkom. Er is een speciale borrelcie die zich over de bedrijfsfeestjes ontfermt.
Meral (Community Management): ,,Als je bij Hyves werkt weet je sowieso relatief veel over je collega’s door alles wat via het netwerk wordt gedeeld. Populair zijn de verkleedfeesten, met thema’s als “kom zoals je vroeger later wilde worden” en “proud to be fout”, die organiseren we zo’n drie keer per jaar. Daarnaast gaan we ieder jaar met zijn allen een weekendje weg, naar Spanje of Griekenland.”

Een midweek Chersonissos, themafeesten en dan ook nog wekelijks collegiaal aan het bier. Voor je het weet netwerkt de nieuwe mediamevrouw zich een enkeltje Jellinek. Kan je af en toe een halte overslaan van de borreltrein? Ook voor nieuwe media geldt dat het verstandiger is wel te gaan. Alcohol en creativiteit gaan nou eenmaal hand in hand. Meral: ,, Het komt regelmatig voor dat ideeën voor nieuwe producten of features zijn voortgevloeid uit gesprekken op de vrijmibo. In dat opzicht denk ik dat het zeker nuttig is om af en toe te gaan. Nooit naar een borrel gaan kan ook de indruk wekken dat je je minder betrokken voelt.”

Dronken worden, do of don’t?
Bij de PR-Samantha’s mag het natuurlijk best onder werktijd, een glaasje of twee. En voor de vijfentwintigste keer enthousiast hetzelfde verhaal afsteken over dat ene conceptuele kunstproject, gaat natuurlijk een stuk lekkerder op een sloot Chardonnay. Morris moedigt aan een tot twee drankjes per avond te drinken. ,,Het beste is om van tevoren een broodje te eten, maar met de lijn gaat dat niet altijd, dat snap ik best.” Als je het dan toch te bont maakt, kan je je volgens Morris maar beter een excuuskaartje sturen naar de host. ,,Je kwetsbaar opstellen, werkt bijna altijd.”

Bon, hoe zit het bij de de netwerkers. Kan je het daar te bont maken? Meral:,,Als je eens in de zoveel tijd iets te ver in het glaasje hebt gekeken, denk ik niet dat het schadelijk voor je carrière hoeft te zijn. Maar, kotsen of in slaap vallen op een borrel is niet erg chique. Hyves is een jong bedrijf dus het wordt je snel vergeven. Maar vergeten doen mensen niet.”

Morgen: De grijze golf - borrelen in Den Haag
.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen