ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







woensdag 7 maart 2012

Het geloof in de consultant

Het is crisis. Griekenland gaat volgens Fitch hoogstwaarschijnlijk failliet, Spanje neemt genoegen met een hoger percentage financieringstekort en met Nederland gaat het volgens de economen ook niet al te best. Dus moet er bezuinigd worden. Ook op de Zuidas? Ja. Ook op de Zuidas. De laffe bezuinigingsmaatregelen die ervoor zorgden dat de luxe koekjes bij de koffie vervangen werden door een mariakaakje uit pak, maar ook het weghalen van de pepermuntjes bij de receptie voldoen niet meer. Er moet echt bezuinigd worden en dus wordt er gereorganiseerd. Reorganisatie is zo zuidas voor mensen eruit sodemieteren.

Een beetje CEO of CFO weet hoeveel er bezuinigd moet worden om weer winst te draaien. Hij of zij weet ook hoeveel FTE’s er dan uit moeten. En hij of zij weet evengoed waar die FTE’s eruit moeten. Maar op de een of andere manier gaat dat er op de Zuidas niet in. Nee, wij willen niet dat er een persoon is die zegt: ‘Jongens, de afdeling Marketing? Dat kunnen we net zo goed onderbrengen bij zo’n leuk reclame bureautje in oud West in plaats van hier 400 man te fêteren. Nee. Het moet onderbouwd. Het liefst in een mooie powerpointpresentatie. En dat komt de aasgieren van de Zuidas, die een dood marketingkadaver al van mijlenver ruiken, goed uit. De Consultants.

Ook op mijn afdeling is de komst van het doodsescordon aangekondigd. Collega's die normaal in de namiddag werkers zijn beginnen ineens voor het ontbijt, want De Consultant ziet alles.

Op de Zuidas is er een heilig geloof in De Consultant. De Consultant weet waarom een putdeksel rond is en hoeveel tennisballen er in een vliegtuig gaan, dus weet hij ook wel wat er bij een reorganisatie moet gebeuren. Bovendien heeft hij hetzelfde trucje al eens bij een boterfabriek in Eindhoven en bij een bloemteler in Andijk toegepast. Dus he, waarom niet ook op de Zuidas? Het wordt nooit helemaal duidelijk hoe dat trucje nu precies werkt. Dat is belangrijk, want als mensen het trucje doorhebben, dan is het heilige geloof in De Consultant weg. In onze zelfverkozen onwetendheid laten we ons als echte gelovigen door de consultants de weg wijzen. En een paar maanden, tonnen en powerpoints verder komt De Consultant met zijn advies. Die 450 FTE op de Marketing? Die kunnen uitbesteed worden. Dezelfde conclusie als de CEO of CFO, maar nu 50 FTE extra. Want ja, de kosten van de consultant moeten nu eenmaal ook terugverdiend worden.

Dat is toch jammer, want op de Zuidas, maar ook in andere bedrijven zitten genoeg slimme mensen die hun eigen bedrijf toch een stuk beter kennen dan een consultant die vier maanden een analyse uitvoert. En zouden die mensen niet zelf heel goed aan kunnen geven dat die marketing afdeling weg moet?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het grapje van de schaapsherder en de consultant blijft toch altijd wel erg leuk en stiekem erg toepasselijk.

http://www.gouwde.nl/advies/advies/consultant_manager.html

Anoniem zei

Een consultant voegt waarde toe op drie verschillende manieren:

1) Hij benadert het bedrijf rationeel, en vermijdt zodoende politiek gekonkel
2) Hij heeft, in tegenstelling tot veel medewerkers binnen het bedrijf, een grote variëteit aan bedrijven van binnen gezien, en kan dus vanuit externe ervaring putten (en gebruikt dat van zijn wereldwijde collega's)
3) Hij verwerpt vooraf ogenschijnlijke heilige huisjes

Bovenstaand verhaal beroept zich op cliches en kortzichtigheid, wellicht gedreven door onzekerheid over het eigen functioneren?

Anoniem zei

@Anoniem:

Kleine kanttekening bij je reactie vanuit eigen hoedanigheid als voormalig Managing Consultant (met kantoor op - jawel, jawel - de Zuidas):

1 - Hahahaha... Nee, nee, dat zegt ie niet, oh jawel... Hahahahaha.. Mijn god zeg, hij gelooft die interne mantra's... *snakt naar adem* Whaaahaaahaaaaaaa....

2 - Je doet de pluriformiteit en kennisniveau binnen de organisatie van je klant(en) danig tekort als je uitgaat van deze (ietwat hooghartige) premisse. Organisaties zijn geen dolende blinden die wachten op het licht wat een consultant hen in de ogen gunt.

3 - En consultants kennen geen heilige huisjes denk je?

Je reactie verraadt (de term 'beroept' gebruik je hier verkeerd), minimaal enige arrogantie en op zijn ergst volslagen wereldvreemdheid...

Fas est ab hoste doceri

Anoniem zei

In reactie op: 11 maart 2012 07:48

Het grapje waar ik in de opneingsreactie naar verwijs vraagt om relativeringsvermogen, (zelf-)inzicht en patroonherkenning. Dat daar een flinke dosis stereotypering bij komt kijken dient slechts ter humoristische verpakking.

Dat dit verhaaltje je zodanig op de tenen trapt om zo getergd uit de hoek te komen en er meteen een persoonlijke belediging aan toe te voegen, bevestigt bij mij eigenlijk alleen maar de wijsheid, zoniet waarheid, van het verhaaltje.

De "argumenten" die je aandraagt zijn gelukkig al direct door een ander onderuit gehaald. Dat je met deze pertinente onzin alweer de toepasselijkheid van het grapje bevestigd (oh ironie!), kan ik wel waarderen.

Anoniem zei

@Anoniem

In reactie op: 13 maart 2012 05:36

Volgens mij haal je de reacties door elkaar. Waar voel je jezelf persoonlijk door tekortgedaan...?

Een reactie plaatsen