ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







zondag 3 juni 2012

Op social media cursus

“Hoezo moet ik een twitteraccount?” Collega K. vraagt het de opgewekte social media expert die net een presentatie over hashtags heeft gegeven. K. is boos. Normaal zit hij weggestopt in een achterkamer, waar hij met een kruisjeskalender de dagen tot zijn pensioen telt. Meestal ongestoord. Maar een enthousiaste HR miep had de afdeling leeggeveegd om naar de social media presentatie te komen. K komt uit het tijdperk MadMen, de tijd van whiskey bij de lunch, toen de typemachine nog iedere avond onder het bureau werd geschoven en tijdens vergaderingen iedereen een sigaret en lucifers uit hun zak haalden. Helaas voor K. Ook op de Zuidas moeten we met onze tijd meegaan, iedereen aan de twitter! Dus, op het moment dat de analisten discussiëren over de waarde van een aandeel Facebook, $28 of $38, worden op de Zuidas bankiers, advocaten en accountants ingeleid in het post SMS tijdperk. De social media consultant probeert de toegevoegde waarde uit te leggen van Facebook, twitter en linkedin. En Hyves dan? vraagt collega K. ‘Nee’. Antwoord de man van achter zijn Ipad. ‘Hyves is uit. Passé’. ‘Mijn nichtje had net een account aangemaakt’, zucht collega K vermoeid. Maar de social media man is al weer verder. Snelheid! Daar gaat het om in deze tijd. Maar mijn collega is niet meer zo snel. Het zal zijn tijd wel duren, zie je hem denken. Terwijl de social media expert zijn religie verkondigt in powerpoints die via zijn hippe I-pad met een beamer op de muur wordt geprojecteerd, zakt K steeds verder in zijn stoel, armen strak over elkaar. De body language expert zou zeggen: een gesloten houding. Collega V. is van het tegenovergestelde soort. Hij is een bankier van nu. V. blaat zonder problemen mee met de consultant, die net als hij gewend is in vage termen, uren te praten over vrij weinig. ‘Ik zat te denken, toen ik in de auto naar deze tent zat. Het gaat allemaal om connectiviteit. We zitten in een netwerkeconomie’ herhaalt hij wat hij gister op DWDD heeft gehoord. Achterover geleund met beide handen achter zijn hoofd gevouwen mijmert hij nog even door. ‘Kijk. Het gaat om snelheid, om contacten om netwerken. En hoe sneller dat kan, hoe sneller we deals hebben en hoe beter we onze tijd kunnen besteden.’ De social media man is het er mee eens. Iedereen die naar zijn religie praat is een vriend. Ook mijn manager is het er roerend mee eens. Dus hebben we nu allemaal een twitteraccount. Terug naar collega K. Hij moet zijn eerste tweet posten. Hij zit nu al een uur naar zijn scherm te staren ‘Aan het werk’ tweet hij. ‘Bedenken wat ik moet twieten.’ .

1 opmerking:

Max Herold zei

Erg leuk en herkenbaar verhaal! :-) Geldt uiteraard niet alleen voor de Zuidas.

Een reactie plaatsen