ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







donderdag 5 juli 2012

Het is stil......

De financiële sector ligt onder vuur. Geen nieuws natuurlijk. Sterker nog, dat is al vier jaar geen nieuws. *Ze Hebben Het Gedaan* is de boodschap. *Ze* is de financiële sector, en *Het*, de economische gierput waar we collectief in rondsnorkelen. Het oude ZHHG was dat bankiers producten hebben verkocht die veel te risicovol waren en bovendien te ingewikkeld voor de gemiddelde snuggere bankbons. Nu is er een nieuwe ZHHG: Bankiers zouden niets geleerd hebben van de Lehman crisis. Iedere dag staat er wel iets in een krant over wat de financiële sector nu weer verkeerd heeft gedaan. Dat is niet zo gek. Er is ook heel veel fout gegaan, en worden nog steeds fouten gemaakt. Wat wel gek is, is het uitblijven van een (bescheiden) weerwoord, van *Ze* zelf. En dat terwijl er toch een flink aantal mensen in de financiële sector werkt. Heeft geen enkele kasmedewerker, manager, hoger manager of bestuurslid de behoefte om het even uit te schreeuwen in de opiniepagina of aan tafel bij Matthijs? De enige mensen die we horen, zijn anoniem, niet meer werkzaam op de Zuidas of politiek correcte woordvoerders die cameraschuw een journalist te woord staan op het Gustav Mahlerplein. Waar is de gewone medewerker? De gewone medewerker houdt zich aan een strenge gedragscode. Zoals onze gloednieuwe social media code. Hier staat te lezen wat we wel mogen doen op da internet, maar vooral wat we niet mogen doen. Zo maak ik uit het document op dat updates als: ‘Zo! Bonus binnen. Lekker aan de champie bij Dicky’s’ niet gewenst zijn en de updates ‘God, wat kunnen die cliënten toch zeiken!’ of ‘Zo. Weer met de vork uurtjes geschreven. Nu eerst een biertje’ ook niet. Dat zijn de Don’ts. De Do’s hebben vooral met voorzichtigheid, terughoudendheid en consequenties te maken. Oftewel. Social Media? Liever niet. De Zuidas heeft kennelijk vrij weinig vertrouwen in de online opinie van haar eigen medewerkers. ‘Je weet nooit welke gekken er tussen zitten’ moeten onze bazen denken. Dus wordt het vooral afgeraden en moet je een behoorlijke lefgozer zijn om een Zuidas gerelateerde tweet, update of krabbel de wereld in te sturen. Van lef wordt de Zuidasser zelden beschuldigd, dus blijft Het oorverdovend stil op het web vanuit de sector zelf. Maar misschien, heel misschien is er wel iemand die een positief geluid wil laten horen, of die een hele goede onderbouwde mening heeft over hoe het beter kan of waarom het eigenlijk al heel goed is. Tegenover die ene negatieve opinie, staan er misschien wel vijf positieve. Wie weet? Uit de stilte vanuit de top van de Zuidas lijkt het alsof ze er zelf ook niet in geloven. .

4 opmerkingen:

Sailingbert zei

Social media en professionaliteit gaan moeilijk samen. Jullie bazen hebben misschien wel gelijk.

Anoniem zei

Als je geschoren wordt moet je stilzitten zeggen ze toch?

Anoniem zei

Zoals al eerder opgemerkt; wie geschoren wordt....

Bovendien, het artikel geeft al aan: "Ze" hebben het gedaan. Punt. Daar kun je tegen argumenteren tot je een ons weegt, "Ze" zijn gemeen.

Anoniem zei

Maar toch vreemd dat je nergens in het publieke debat iemand van de financiële sector ziet.

Een reactie plaatsen