ZoZuidAs is opgezet door drie jonge vrouwen. Temidden van turbulente tijden zijn wij onze carrière begonnen op de Zuidas als advocates en bankier. Het is geen Londen, het is geen New York, maar de Zuidas staat voor een beetje zakelijke glamour in de polder. Wij beschrijven wat er leeft op die vierkante kilometer kantoorspeeltuin bij het WTC, want we kennen het wel en wee van de Zuidas van binnenuit. De kredietcrisis liet ook de Zuidas niet onberoerd. Na 3 maanden dalende billables en dagelijks terugkerende hyvesmarathons, hadden wij tijd en inspiratie om onze habitat wat beter te bekijken. Onze observaties plaatsen we sinds 2009 online. Geniet ervan en stuur de posts door! Onze stukken verschijnen o.a. in Glamour. Voor tips en commentaar zijn we te bereiken via zozuidas@gmail.com







zondag 10 februari 2013

Is Sjoerd een ploert?

Is het eerlijk? Vragen wij ons af. Is het eerlijk dat de voormalige baas van SNS wordt afgemaakt in de media en de politiek? Zijn mailadres verspreid wordt en zijn huis op de voorpagina van kranten staat? Net zoals we dat stiekem ook wel eens afvroegen bij Rijkman. Stiekem. Want hardop durven we het niet te vragen. Voor je het weet staat er een boze aandeelhouder, belastingbetaler of journalist met twitteracount voor je neus. Sjoerd de Ploert is de grote boosdoener van de nationalisatie van SNS. Overal is te lezen hoe hij te veel risico nam. Niet goed genoeg de bedrijfsactiviteiten integreerde en te weinig vat had. Met de kennis van nu is dat inderdaad zo.Maar wat nu slechte integratie heet, was vroeger goede delegatie. En wat nu te veel risico wordt genoemd, waren toen ‘ingrediënten voor een stijgende beurskoers in de komende jaren’ . En waar iemand geprezen werd om zijn visie, durf en lef, wordt diegene nu afgemaakt om diezelfde kwaliteiten: Overmoedigheid, god-complex en ijdelheid Zijn aankopen werden gedaan in een tijd waar de Zuidassers gedreven werden door aandeelhouderswaarde. De beurskoers van ons bedrijf stond iedere dag op een display voor de ingang van kantoor. Je kreeg het idee dat als je harder werkte, eerder dat rapport afrondde of die vergadering inkortte, die beurskoers omhoog ging. Met een fijn groen pijltje ernaast. En dat deed Sjoerd. De aandeelhouders waren blij met hem. Hij werd benoemd tot Topman van het Jaar. Kreeg van alle kanten te horen hoe goed hij was. Hij ging er bijna zelf in geloven. Wij ook. De bonus die hij meekreeg was dan ook de normaalste zaak van de wereld. Hij had immers waarde gecreëerd. Dat die waarde nu verdampt is terwijl hij niet meer aan het roer staat. Is dat dan zijn schuld? Maakt dat hem de Lance Armstrong van de bankenwereld? We lezen nergens terug dat hij jarenlang het publiek heeft voorgelogen. Hij heeft beslissingen genomen die goed leken, maar nu verkeerd zijn uitgepakt. Keuzes die op een verkeerd moment verkeerd uitpakten. Domme pech noemen we dat. Maar als dit domme pech is, dan was de waardevermeerdering in datzelfde licht slechts dom geluk. En waar zijn dom geluk in 2007 onterecht werd beloond met lovende artikelen, wordt zijn domme pech nu onterecht afgestraft. En als het inderdaad dom geluk was dat hij die beurskoers zo hoog kreeg, dan staat de bonus van iets meer dan een miljoen in geen verhouding tot zijn prestaties. Immers dom geluk kan iedereen overkomen. Net als domme pech.Dus Sjoerd, niks aan de hand. Maar misschien wel toegeven dat een bonus van een miljoen op dom geluk in plaats van kunde nooit de bedoeling kan zijn geweest. Wel zo sjiek.

1 opmerking:

Anoniem zei

Sjoerd heeft helemaal niet voor meer aandeelhouderswaarde gezorgd. Integendeel. Koers heeft vrijwel nooit boven uitgifteprijs gestaan. Overname van Bouwfonds was vlak na IPO. Markt voelde blijkbaar al nattigheid.

Het systeem is rot omdat bonussen assymetrisch zijn. Wel ontvangen als het goed gaat, maar niet hoeven te betalen als het slecht gaat. Speculeren met andermans geld is dan makkelijk.

Een reactie plaatsen